A partir dels resultats de l'estudi "Què fanels centres per minimitzar el fracàs escolar?" (Projecte "Centres
Innovadors", grup DIM-EDU, 2018) destaquem aquestes 18 actuacions com
aspectes clau a considerar per evitar que l'alumnat entri en risc de fracàs
escolar i reduir el nombre d'alumnes en aquestes circumstàncies:
PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE (PEC)
CENTRAT EN L'ALUMNE. El
centre s'entén com una COMUNITAT
D'APRENENTATGE (alumnes, professors,
famílies ...) amb un PROJECTE
EDUCATIU orientat al BENESTAR i desenvolupament del potencial de APRENENTATGE
de cada alumne en un clima de bona CONVIVÈNCIA (confiança, respecte ...).
CURRÍCULUM COMPETENCIAL I BIMODAL. El
currículum s'organitza amb un enfocament
COMPETENCIAL, diferenciant les activitats pràctiques (que es poden fer amb apunts) i
les memorístiques d'adquisició de vocabulari (CURRÍCULUM BIMODAL).
ATENCIÓ AL DESENVOLUPAMENT INTEGRAL DE
L'ALUMNAT. En
el currículum es presta especial atenció a la formació en VALORS (responsabilitat,
esforç, generositat ...), autoconeixement
i GESTIÓ EMOCIONAL (mindfullness ...)
i a les habilitats intel·lectuals (tècniques d'estudi, metacognició, TBL
-rutinas de pensament- ,
pensament crític, creativitat ...), socials
i comunicatives (resolució de
conflictes, mediació, oratòria, teatre ...).
MÚLTIPLES INSTRUMENTS I ENTORNS DE
TREBALL. S'usen
habitualment les TIC (alfabetització digital / audiovisual +
suport ALS aprenentatge) i tot tipus d'instruments (llibres ...). Les
aules són entorns d'aprenentatge
acollidors i polivalents (mobiliari
mòbil, separació d'espais ...) i s'utilitzen també la biblioteca i altres recursos de l'entorn (museus, instal·lacions ...)
GRUPS I HORARIS FLEXIBLES. Quan
convé es treballa amb grups, horaris i
programes flexibles. En
alguns casos es DESDOBLEN
les classes (en grups reduïts)
o es realitza co-docència (diversos professors a la mateixa aula, assignatures compartides)
METODOLOGIES ACTIVES. S'apliquen
metodologies actives (ABP / PBL i PROJECTES COOPERATIUS ...) per a "aprendre fent" (aplicar, transferir coneixement, resoldre, crear
...) enfront de la simple memorització de continguts. Es confia en el potencial dels alumnes (van rebent autonomia)
i el docent adopta un paper de mediador
i assessor (més que de transmissor /
avaluador d'informació).
ACTIVITATS MOTIVADORES. Es
creen entorns de treball estimulants,
ordenats i segurs, amb activitats
clares motivadores i emocionalment positives per als alumnes (reptes interdisciplinaris del seu interès i
al seu abast, amb elements lúdics)
que incentivin la curiositat (formular preguntes), la creativitat i el pensament científic / crític (cercar i contrastar respostes, TBL).
AVALUACIÓ MULTIDIMENSIONAL CONTÍNUA I
FORMATIVA. Es
realitza una (auto / co / hetero) avaluació formativa continuada per aprendre de
l'error (el procés de millora també
compte en la nota, no només els exàmens) i tots els avenços es reconeixen i premien
(elogi, punts ...): millores en els
aprenentatges i també en el desenvolupament personal, convivència
... (que l'alumnat gaudeixi de la
satisfacció de cada assoliment / èxit aconseguit)
SERVEIS DE L'ALUMNAT A LA CONVIVÈNCIA I
L'APRENENTATGE. Els
alumnes participen en algunes decisions sobre normes de convivència i en la
resolució de conflictes (mediadors,
jutges, comissions de convivència, juntes de delegats ...). També
realitzen
APRENENTATGE SERVEI (ApS) a l'aula: l'alumne que sap ajuda a qui no sap (aprenentatge cooperatiu, tutoria entre
iguals, assessoria entre alumnes, co-avaluació...)
TUTORIA. La
TUTORIA (PAT, que inclou
reunions amb els pares) es considera "essencial" per conèixer l'alumnat i
facilitar-li autoconeixement, confiança, motivació i per a detecció i
tractament precoç de dificultats.
PLA PERSONAL DE MILLORA I SEGUIMENT. S'elabora
per a cada
alumne un pla personal de millora (ORIENTACIÓ
PERSONAL I ACADÈMICA que considera la seva situació i evolució
acadèmica i emocional, transició d'etapes primària-ESO ...), i es fa un seguiment,
que és molt intensiu als alumnes en
situació de risc
(salut, tòxics, amistats, absentisme,
TDAH, TEA, dislèxia, altes capacitats ...).
INCLUSIVITAT i PERSONALITZACIÓ DE
TASQUES. Es
compatibilitza la inclusivitat amb la PERSONALITZACIÓ DE LES TASQUES
(adaptacions curriculars, REFORÇOS, suports extra, múltiples estratègies
metodològiques ...) segons els sabers previs, interessos i
necessitats educatives dels alumnes, considerant els seus estils perceptius (visual, verbal), emocionals i cognitius i les
intel·ligències múltiples. Es
tracta de facilitar
activitats i suports "a mida" per a l'èxit de cada alumne en
les seves tasques d'aprenentatge.
RECURSOS
PERSONALS. El
centre té orientador
i / o assessor psicopedagògic i professors de suport per atendre
desdoblaments, co-docència, AULA D'ACOLLIDA (imprescindible quan van arribant molts alumnes nouvinguts al país).
A
més els professors compten amb temps de
"no docència" (per a
atenció personalitzada, preparar materials ...)
EQUIP DOCENT ESTABLE. La
plantilla és estable i TREBALLA EN EQUIP:
Tutoria
compartida, reunions periòdiques de coordinació (horitzontal / vertical) i per ajudar-se i compartir recursos i
bones pràctiques, les aules estan
obertes a altres professors i a col·laboracions de les famílies ...
COMPETÈNCIA, COMPROMÍS I RECONEIXEMENT. Es
compta amb un equip directiu i un professorat competent, que comparteix
l'objectiu educatiu i formatiu del centre i està compromès amb ell i motivat
amb l'assoliment dels aprenentatges pels alumnes. Es
reconeixen l'esforç i els èxits del professorat.
FORMACIÓ I SUPORT AL PROFESSORAT. Hi
ha un pla de formació contínua en
Didàctica i TIC que considera necessitats i peticions docents (motivar, tutoria, gestió / control d'aula,
el professor com a investigador a l'aula)
i es fomenta la formació entre
professors (compartir pràctiques i recursos, grups de treball
...), participar en jornades i projectes
d'innovació (amb altres centres).
A
més el professorat rep suport "just
in time" quan té un problema (gestió
de classe, ús de les TIC ...).
COL·LABORACIÓ AMB LES FAMÍLIES. El
clima del centre (proximitat, afecte, respecte ...) i els seus canals comunicatius (presencials i on-line) faciliten la implicació
i col·laboració amb les famílies (reunions
de pares, participació en classes ...), parlar i resoldre problemes ... A
més s'organitzen sessions
de formació i orientació: Escola de Pares
(seguretat a Internet, alimentació i
salut, educació dels fills ...).
SUPORT DE L'ADMINISTRACIÓ EDUCATIVA.
Més informació: PROJECTE CENTRES INNOVADORS.
S'agrairan comentaris i suggeriments per a millorar aquest artícle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada