L'omnipresència
d'Internet (que suposa un món paral.lel,
el ciberespai) i dels dispositius digitals mòbils ha empoderat als
ciutadans (que evolucionen cap a iPersons) i situen la nostra globalitzada i canviant societat en un nou paradigma cultural.
Aquesta nova cultura
genera molts canvis, i exigeix-entre altres coses-una nova concreció del
perfil desitjable per a les persones que han de viure en aquesta nova societat (un canvi substantiu dels objectius
educatius, un nou paradigma educatiu)
i també una nova concreció de la manera de gestionar la formació en aquest nou
escenari (tenim altres objectius
educatius, nous recursos formatius que permeten un aprenentatge ubic, un nou
perfil dels estudiants, el professor no és l'única font d'informació ... és
necessari un nou paradigma formatiu).
Perfilem aquí els aspectes clau d'aquest nou paradigma formatiu
que requereix la nostra societat, que presenta un fort caràcter disruptiu
respecte del paradigma anterior, i diferenciem els aspectes que entenem essencials
/ imprescindibles d'aquells altres que resulten desitjables però que es poden
anar assumint progressivament pels centres docents.
ASPECTES ESSENCIALS
|
ASPECTES OPCIONALS (però desitjables)
|
CURRICULUM BIMODAL
- Aplicar un curriculum bimodal: que dóna tractament metodològic i avaluatiu diferent al saber i al saber
fer/competències
|
- Organització curricular per projectes integradors de coneixements i
competències (enlloc de l’actual
organització per continguts)
- Continguts: A-obligatoris i B-opcionals segons interessos dels
alumnes.
.- Alguna assignatura en llengua estrangera (CLIL/AICLE)
.
|
RECURSOS, ESPAIS, AGRUPAMENTS, TEMPS
- Usar tot tipus de recursos didàctics i d’entorns (classe i altres espais del centre; plataforma educativa; família/casa;
entorn físic -ciutat...- i ciberespai –webs, MOOCs...-) al
servei de l’aprenentatge formal i
informal (educació expandida, en tot
lloc i moment).
- Ús intensiu de les TIC
(pissarra
digital, tauletes, plataforma educativa...) com a suport
didàctic i estri indispensable per a desenvolupar la competència digital de
l’alumnat. Veure full de ruta per a les infraestructures necessàries. |
- Agrupaments flexibles de
l’alumnat (segons assignatures,
projectes, temes...)
- Flexibilització dels horaris
quan calgui (flipped classroom, sessions dobles, visites...)
- Equilibri entre màxima
inclusivitat i gestió eficaç i eficient de la formació (considerant que la
inclusivitat exigeix més recursos i que per algunes activitats convé organitzar
grups homogenis) |
ACTIVITATS D’APRENENTATGE
- S’aprèn fent, amb constància
i a partir dels errors: fer MOLTES
activitats (individuals i en grup
col.laboratiu) que exigeixin observar i investigar, cerca i aplicació de
coneixements, raonament crític, creativitat: exercicis, problemes, projectes (PBL), webquest....
- Construcció
progressiva de la “memòria externa” personal (apunts
personals que amplien el seu coneixement i ajuden a estructurar e interrelacionar ) |
- Realització intensiva d’activitats “autèntiques” (relacionades amb la vida real, sobre l’actualitat,
d’interès de l’alumnat, amb components
lúdics...)
- Facilitar a l’alumnat sistemes
d’autoformació (tutorials, fitxes
autocorrectives...) |
APRENENTATGE-SERVEI A L’AULA
- Seguint les orientacions del professor els
alumnes fan: correcció entre iguals,
tasques de tutor per a ajudar altres companys, presentar temes a tota la
classe, crear material didàctic (tutorials,
preguntes...)
|
- Els alumnes adopten el rol d’assessors TIC,
secretaris del professor, jutges en els conflictes de classe...
|
AVALUACIÓ
- Inicial (per a tractar
mancances formatives i conèixer fortaleses), contínua/formativa (seguiment/orientar),
final/sumativa
|
- Facilitar a
l’alumnat sistemes
d’autoavaluació i seguiment dels
seus aprenentatges (cartilles de competències...)
|
TUTORIA. SI VOLS, POTS
- Prioritzar conèixer a cada alumne (sabers, estil d’aprenentatge, talents, febleses, interessos...), la detecció precoç de dificultats i el seu
tractament (reforços, suport psicopedagògic…)
- Assegurar l’autoconeixement,
autoestima, tècniques d’estudi i
autoconfiança a cada alumne (per
tal que accepti reptes i perseveri).- Ampli contacte i col.laboració amb la família |
- Orientació continuada a cada alumne en el seu desenvolupament
personal i acadèmic.
|
AUTONOMIA DISCENT. APRENDRE A APRENDRE
- Els alumnes desenvolupen iniciativa i competència per
cercar informació amb la que realitzar les activitats d’aprenentatge i
complementar els seus aprenentatges
|
- Els alumnes tenen marge
d’autonomia per a planificar els seus
aprenentatges (programa personal de
treball, selecció d’itineraris, activitats i recursos...) segons
coneixements previs, ritmes, interessos...
|
ROL DOCENT
- Planificar, seleccionar/crear recursos, motivar y personalitzar (segons característiques i necessitats de cada alumne) y gestionar el desenvolupament
curricular (activitats,
grups col.laboratius, seguiment, avaluació, orientació...)en un clima de
confiança i ordre tenint en compte i
aprofitant la diversitat de l’alumnat.
- Coordinació amb la
resta de l’equip docent en el marc d’un projecte
curricular de centre. |
- Investigar a l’aula, innovar (activitats,
recursos, metodologies...), aprendre dels alumnes i amb els alumnes.
|
I TOT AIXÒ TENINT EN COMPTE:
- Els principis bàsics
de la Pedagogia i la Psicologia (general i de l’aprenentatge) i molt
especialment les aportacions de les
teories sobre l’aprenentatge (conductisme, cognitivisme, Bruner, Ausubel, Piaget, Vigotsky,…)
- La teoria sobre la
inteligència emocional
- Les recents aportacions
de la Neurociència, el conectivisme...
|
Aquesta nova versió del document ha comptat amb aportacions de Paola Dellepiane, Salomón Rivero, Déborah Martín, Javier Vizuete, Ernesto Martín. Gràcies.
Veure també la proposta de nou paradigma educatiu, que concreta el perfil que podem considerar desitjable per als ciutadans del nostre temps.
Veure també la proposta de nou paradigma educatiu, que concreta el perfil que podem considerar desitjable per als ciutadans del nostre temps.
Agrairé comentaris i suggeriments per a millorar aquesta proposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada