L'omnipresència
d'Internet i dels dispositius digitals mòbils ha situat la nostra societat en
un nou paradigma cultural . Aquesta nova cultura genera molts canvis, i
exigeix - entre altres coses- una nova concreció del perfil desitjable per a
les persones que han de viure y adaptar-se a aquesta nova societat tecnològica
i en canvi continu, exigeix un canvi substantiu dels objectius educatius, un nou
paradigma educatiu.
L'Educació és un procés personal , però
orientat per les famílies , l'escola i la societat en un marc educatiu que ha
d'assegurar la transmissió cultural ( idees, visions del món, llenguatge,
normes, valors, Instruments... ), facilitar a cada persona el màxim
desenvolupament integral de les seves facultats i preparar perquè dissenyi el
seu projecte vital i es realitzi en la societat com a persona bona, feliç i
útil (amb capacitat d'adaptació i actuació).
ASPECTES ESSENCIALS
|
APRENDRE A SER
|
Desenvolupament intel.lectual: observació, conceptualització, judici crític, reflexió, raonament científic (formular i comprovar hipòtesis), investigar, planificar i mètode, deduir / induir,
anàlisi / síntesi, imaginació i creativitat, capacitat de memorització...
COMPETÈNCIA EN APRENDRE A APRENDRE: aprenentatge autònom, continu i ubicu (saber
trobar la informació necessària quan es requereixi), seleccionar
documents amb un objectiu, llegir (textos i multimèdia) per comprendre i interpretar, tenir criteri propi i argumentar les opinions, plantejar-se
preguntes i diferents respostes, aprendre dels altres, organitzar els
continguts de la memòria i la “memòria auxiliar” (apunts, PLE),...
|
Autoconeixement. Competència / intel.ligència
emocional (coneixement
i regulació de les emocions), autoestima
i força de voluntat (automotivació,
esforç, perseverança, afany de millora, superar frustracions ...)
COMPETÈNCIA EN AUTONOMIA I INICIATIVA PERSONAL: Identificar i assolir objectius, autoconfiança, innovació i emprenedoria, administració
dels diners i altres bens, demorar la necessitat de satisfacció immediata,
aprendre dels errors, triar amb criteri avaluant els riscos...
|
Desenvolupament físic, persones sanes (exercici, hàbits
i alimentació sana...)
|
Maduració moral / espiritual (l'opció de la fe religiosa) i construcció d'un sistema de valors:
vida humana, moral natural, igualtat i respecte (persones, gènere, ideologies, cultures ...), pau i diàleg,
llibertat i responsabilitat, justícia i solidaritat / compromís / voluntat de
servei, educació i democràcia, drets humans, treball ben fet ...
|
APRENDRE A CONVIURE
|
COMPETÈNCIA SOCIAL I CIUTADANA: Identificar valors de la realitat històrica i social, coneixements d’economia
i legislació, sociabilitat i respecte, cooperació i col.laboració en el
treball grupal amb persones diverses, empatia, acceptar i fer crítiques de
manera constructiva, resolució de conflictes amb el diàleg, participació
ciutadana(amb compromís i responsabilitat) ...
|
APRENDRE A FER
|
COMPETÈNCIA EN COMUNICACIÓ LINGÜÍSTICA: llegir i escriure, exposició oral, explicar, descriure, expressar les
pròpies idees, adaptar la comunicació al context, escoltar, capacitat de
diàleg i debat respectant torns, argumentar, considerar punts de vista
diferents ...
Competència en idiomes estrangers: quan de menys un bon anglès (a
més de les llengües pròpies de l'àmbit cultural)
|
COMPETÈNCIA CULTURAL I ARTÍSTICA: sensibilitat estètica, accedir a l'art ia la cultura amb sensibilitat,
valorar críticament les manifestacions artístiques, identificació amb la
cultura pròpia i respecte a les altres ...
|
COMPETÈNCIA EN CONEIXEMENT I INTERACCIÓ AMB EL
MÓN FÍSIC: diferenciar el coneixement científic d'altres
que no ho són, identificar problemes rellevants de l'entorn (tenir cura delplaneta...), atenció a
la salut ...
|
COMPETÈNCIA MATEMÀTICA: utilitzar els números / símbols i les seves operacions, analitzar,
interpretar, valorar i elaborar informacions amb instruments matemàtics,
resoldre problemes ....
|
COMPETÈNCIA DIGITAL (Tractament de la informació
i món digital). Ús segur, crític i intel.ligent, habitual i
ponderat de les TIC quan aporten valor
afegit (i-Person). Veure per exemple la recent proposta per a ESO de
la Generalitat de Catalunya < http://es.slideshare.net/peremarques/competncies-bsiques-de-lmbit-digital-a-la-eso
>. Veure proposta per a primària < http://es.slideshare.net/peremarques/competncia-28050803>.
|
APRENDRE A CONÈIXER
|
Coneixements teòrics i competències específiques de les diferents
matèries o assignatures. No els sintetitzem
aquí, són els que s'imparteixen en els plans d'estudis, i solen estar molt
obsolets. És ja una necessitat URGENT fer una revisió i actualització
d'aquests continguts curriculars.
|
Aquesta nova versió del document ha comptat amb aportacions de Jorge Miralles, Núria Valls i José Sáez. Gràcies.
Veure també: perfilant el nou paradigma formatiu.
Agrairé comentaris i propostes de millora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada