Comparteixo aquí la meva aportació: una peça del puzzle per la millora de l'Educació en el que estem treballant. Aquesta és una versió ampliada adreçada també al fórum Consescat de la "XXIII Jornada de reflexió Jovent i educació en l'era de la globalització".
1.- Fets: vivim en una nova Era/Cultura, ara som
“i-persons” i necessitem competències digitals.
Vivim a l’Era
Internet i SEMPRE podem tenir al nostre abast un dispositiu (smartphone, tauleta ordinador...) que
ens permet: tenir accés a qualsevol informació que puguem necessitar (immensa memòria auxiliar),
comunicar-nos amb tothom (compartir,
preguntar, difondre creacions), fer tot tipus de gestions (compres, tràmits...) i disposar una
potent eina per a registrar i processar tot tipus de dades (càmera, eines de càlcul, editors de textos i gràfics...)
Hem de garantir a
tothom l’empoderament que suposa usar aquests dispositius (de manera eficaç, eficient, segura, en qualsevol lloc i moment...)
en moltes de les seves activitats (treball,
oci, formació a llarg de la vida...), ja que aquestes COMPETÈNCIES
DIGITALS que ens transformen en
“i-persons” resulten cada vegada més imprescindibles per a viure en aquesta
societat ubicada entre el món físic i el ciberespai.
I per a
desenvolupar aquestes competències, a més d’integrar-les en el curriculum (el Departament d'Ensenyament properament publicarà un document al respecte), cal que els estudiants tinguin dispositius
digitals a les aules (de l’escola o
propis –en els cursos superiors-) i els puguin utilitzar quan sigui adient
en les seves activitats d’aprenentatge.
OBSERVACIÓ: Els estudiants, tot i que són "nadius digitals" (com apunta Mark Prensky) i sovint disposen del dispositiu, generalment només l'utilitzen per a unes poques activitats lúdiques (i no sempre amb eficiència i seguritat). Necessiten poder desenvolupar adequadament les competències digitals a l'escola.
OBSERVACIÓ: Els estudiants, tot i que són "nadius digitals" (com apunta Mark Prensky) i sovint disposen del dispositiu, generalment només l'utilitzen per a unes poques activitats lúdiques (i no sempre amb eficiència i seguritat). Necessiten poder desenvolupar adequadament les competències digitals a l'escola.
2.- Problemàtiques: nova cultura i estudiants amb
més capacitats exigeixen un nou curriculum... i noves competències docents.
L’Educació apropa
la cultura de la societat als estudiants, orienta en cada cas el seu
desenvolupament (cognitiu, emotiu-volitiu,
moral-espiritual, físic, social-comunicatiu, artístic...) i la construcció
de la seva identitat/projecte vital, i els prepara per viure com a persones
bones, felices i útils a la societat. Per això, si ha canviat la cultura (estem a l’Era Internet) i les
capacitats potencials dels estudiants (ara
“i-persons” empoderats amb l’omnipresent tecnologia), cal actualitzar els
objectius de l’Educació.
Malgrat que ara
la informació està omnipresent (Google,
Wikipedia...), avui com ahir cal tenir en memòria un ampli vocabulari i
coneixements (per pensar, parlar, llegir)
i un adequat sistema de valors; però a més a més, per afrontar els reptes
de la complexa i canviant Era Internet, necessitem nous sabers i desenvolupar
més algunes capacitats/competències
(creativitat, reflexió crítica, autoconeixement, autonomia/emprenedoria,
treball col.laboratiu, TIC, idiomes, aprendre a aprendre...).
Els nous
objectius, l’empoderament dels estudiants amb les TIC i els nous recursos
educatius disponibles (ordinadors, pissarres
i tauletes digitals, EVAs, entorn físic i virtual de l’escola...) exigeixen
canvis metodològics, organitzatius i en l’avaluació dels aprenentatges, en
definitiva un NOU CURRÍCULUM coherent amb el present, que prepari pel futur i
on els alumnes descobreixin el plaer i la utilitat d’aprendre.
Serem capaços de concretar aquest curriculum i la formació que necessitaran el professorat... i els equips directius dels centres?
Serem capaços de concretar aquest curriculum i la formació que necessitaran el professorat... i els equips directius dels centres?
3.- Solucions (parcials): amb el “curriculum
bimodal” ens alumnes aprenen més i reduïm el fracàs escolar.
La aplicació del
“curriculum bimodal” està a l’abast de TOTS els centres i professors, es pot
aplicar de manera completa o parcial i amb més o menys tecnologia (mínim un ordinador amb videoprojector a
l’aula). Ens situa en un paradigma educatiu ("aprendre fent consultant informació i retenir vocabulari") més en consonància al món
actual on els alumnes són més autònoms i, segons les dades de les recerques
realitzades, estan més motivats, aprenen més i en general milloren el seu
rendiment acadèmic.
Aspectes clau del
CURRICULUM BIMODAL:
1.- Els alumnes coneixen i aprenen a definir els conceptes
i fets bàsics de cada matèria (memorització
reconstructiva). A principi de curs reben el glossari de les assignatures.
2.- Els alumnes construeixen la seva “memòria auxiliar” (apunts, PLE, Internet...) i la consulten quan fan exàmens pràctics i activitats orientades al desenvolupament competencial (recerques, problemes, projectes, assumpció de rols...treballs col.laboratius a l’aula i a l’entorn).
3·- Realizació de moltes activitats (diverses i significatives per a l'alumnat) amb auto/hetero avaluació continuada i exàmens-control..
4.- Acurada acció tutorial: detecció de dificultats, motivació, consideració dels talents les emocions, orientació personal, acadèmica i professional, suport familiar...
2.- Els alumnes construeixen la seva “memòria auxiliar” (apunts, PLE, Internet...) i la consulten quan fan exàmens pràctics i activitats orientades al desenvolupament competencial (recerques, problemes, projectes, assumpció de rols...treballs col.laboratius a l’aula i a l’entorn).
3·- Realizació de moltes activitats (diverses i significatives per a l'alumnat) amb auto/hetero avaluació continuada i exàmens-control..
4.- Acurada acció tutorial: detecció de dificultats, motivació, consideració dels talents les emocions, orientació personal, acadèmica i professional, suport familiar...
El currículum
bimodal considera important (avui
com ahir) l'adquisició / memorització
d'un ampli vocabulari i coneixements de referència (cada professor informa principi de curs del glossari bàsic de la seva
assignatura), ja que el necessitem per poder pensar, parlar, llegir, buscar
informació ... i per això proposa tècniques que superen la memorització
mecànica basades en conèixer i comprendre, aplicar en múltiples activitats
significatives per a l'estudiant i desenvolupar l'habilitat de construir
definicions. Per verificar l'aprenentatge
dels glossaris bàsics, els alumnes faran exàmens tradicionals, on no podran
consultar apunts.
Per altra banda
però, el currículum bimodal conscient que els estudiants són/han de ser
"i-persons" (hàbils en l'ús
dels seus "sempre a l'abast" dispositius digitals) els permet disposar dels seus apunts (i si el professor ho considera oportú
també l'accés a Internet) quan l'objectiu és que realitzin activitats
o exàmens pràctics. De la mateixa
manera que ara que tenim calculadores no
té sentit haver de fer llargues divisions
(tot i que cal saber dividir), disposant
sempre de l'omnipresent Internet resulta absurd que avui els alumnes hagin
d'invertir temps en aprendre complexes fórmules ... i que suspenguin exàmens si
les obliden; l'important és que amb les eines al seu abast sàpiguen resoldre
els problemes en un temps raonable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada